آغازی بر یک پایان

حقّ و باطل‌، مانند روغن‌ و آب‌
نویسنده : مهاجر - ساعت ٧:٢٩ ‎ق.ظ روز شنبه ٢ امرداد ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

گفت‌: حقّ و باطل‌، مانند روغن‌ و آب‌ هستند، اگر آنها را به‌ روی‌ هم‌ بریزی‌ و تکان‌ هم‌ بدهی‌، باز روغن‌ در رو و آب‌ در زیر می‌ایستد! گفتم‌: همینطور است‌!

گفت‌: سیّد محمّد حسین‌! میدانی‌ که‌ انسان‌ به‌ تمام‌ مقامات‌ و مناصب‌ با نقشه‌ و تدبیر و مکر میتواند برسد؛ تاجر شود، مالدار شود، عالم‌ و مرجع‌ شود، سلطان‌ و رئیس‌ جمهور شود، ولی‌ راه‌ خدا نقشه‌ و حیله‌ بردار نیست‌!

گفتم‌: آری‌ همینطور است‌!

گفت‌: من‌ امروز صبح‌ از نجف‌ خارج‌ شدم‌ و با سیّاره‌ (ماشین‌) بسوی‌ کاظمین‌ می‌آمدم‌، ناگاه‌ دیدم‌ که‌ ممکن‌ است‌ انسان‌ در طبقه‌ دهم‌ از یک‌ عمارتی‌ باشد و بواسطه‌ مختصر غفلتی‌، یک‌ مرتبه‌ به‌ طبقه‌ پائین‌ سقوط‌ کند!

من‌ فهمیدم‌ که‌ این‌ همه‌ گفتارها و سؤالها و خطابها به‌ جهت‌ اینستکه‌ به‌ من‌ بفهماند: زدن‌ روی‌ دست‌ طفل‌ که‌ خیار میخواسته‌ است‌ صحیح‌ نیست‌ و طفل‌ را باید با صبر و تحمّل‌ آرام‌ کرد، و او در همان‌ وقتی‌ که‌ ما از نزد خیار فروش‌ عبور میکردیم‌، در ماشین‌ خود نشسته‌ و در بیابان‌ حِلّه‌ بسوی‌ بغداد در حرکت‌ است‌، از حال‌ ما و کیفیّت‌ درخواست‌ بچّه‌، و ضرب‌ ما مطّلع‌ بوده‌، ولی‌ نمی‌خواهد صریحاً بگوید که‌ تو چنین‌ کرده‌ای‌!

 

***************

در عالم‌ تکوین‌ به‌ اندازه ذرّه‌ای‌ ظلم‌ نیست‌، هر کس‌ به‌ اعمال‌ خودش‌ میرسد و آنها را با جان‌ و نفس‌ خود خمیر شده‌ و عجین‌ می‌بیند، و آن‌ عمل‌ را در آغوش‌ میگیرد؛ و یا بسوی‌ بهشت‌ و یا جهنّم‌ رهسپار میشود.

خداوند به‌ مقامات‌ مقرّبین‌ و صدّیقین‌ و بازیافتگان‌ به‌ حریمش‌ ما را بیدار کند و قبل‌ از آنکه‌ وقت‌ منقضی‌ گردد متنبّه‌ و آگاه‌ فرماید، چون‌ انسان‌ همیشه‌ عیب‌ خود را نمی‌بیند بلکه‌ خود را محور کمال‌ میداند و تمام‌ واقعیّت‌ها را با خود می‌سنجد و خود را مرکز واقعیّت‌ قرار داده‌، مقدار حقائق‌ و واقعیّت‌ها را با این‌ میزان‌ سنجش‌ میکند؛ و این‌ درست‌ نیست‌. با التجاءِ به‌ خدا و انابه‌ و گریه‌ و راز و نیاز، خدا انسان‌ را به‌ عیوبش‌ واقف‌ میکند والسَّلامُ خیرُ خِتامٍ.

 

برگرفته از کتاب معاد شناسی حضرت علامه تهرانی ج٧

http://www.maarefislam.com/doreholomvamaarefislam/bookscontent/maadshenasi/maad7/maad7.4.htm#_Toc70740294

 

 

یا علی مدد


 
comment نظرات ()