آغازی بر یک پایان

مومن
نویسنده : مهاجر - ساعت ٥:۱۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

خنک آن کس که چون سگان زندگی کند. در این حیوان 10 خصلت است که مومن به داشتن آن ها سزاوار است:

1.      آنکه سگ را در میان مردمان قدری نیست و این همان حال مسکینان و بیچارگان است.

2.      آنکه مالی و ملکی از آن او نیست و این همان صفت مجردان است.

3.      آنکه اورا خانه و لانه ای معین نیست و هر کجا که رود رفته است و این علامت متوکلان است.

4.      آنکه اغلب اوقات گرسنه است و این عادت صالحان است.

5.      آنکه اگر او صد تازیانه از دست صاحب خود خورد در خانه ی او را رها نمی سازد و این صفت مریدان است.

6.      آنکه شب هنگام به جز اندکی نمی آرند و این حالت محبان و دوستداران است.

7.      آنکه رانده می شود و ستم می کشد لیکن چون بخوانندش بدون دلگیری بازمی گردد و این نشان فروتنان است.

8.      آنکه بهر خوراک که صاحبش به او می دهد راضی است و این حال قانعان است.

9.      آنکه بیشتر لب فرو بسته و خاموش است و این علامت خائفان است.

10.  آنکه چون بمیرد میراثی به جای نگذارد و این حالت زاهدان است.

 

یا علی مدد


 
comment نظرات ()
 
ریشه ولایت گریزی ...
نویسنده : مهاجر - ساعت ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٤ تیر ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی سر زبیر را آوردند مقابل امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، حضرت فرمودند: اگر داستان آن جاسوسه نبود، کار زبیر به این جا نمی کشید. گفتند: آقا موضوع چه بوده؟ لطفاً توضیح دهید. حضرت فرمودند: اولین مأموریتی که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) به من و زبیر دادند؛ این بود که جلوی جاسوسه ای را ـ که خبری را برای مشرکان از مدینه به مکه می برد ـ بگیریم. به زبیر گفتم برو و متنی را که دارد می برد؛ از او بگیر. زبیر جلو رفت اما نتوانست جاسوسه را متقاعد کند تا متن را بگیرد. من خودم جلو رفتم. به او گفتم: ببین کاغذی پیش تو هست؛ مشخصاتش اینجور است... بهتر با اوسخن گفتم؛ بالاخره متقاعد شد. عذر خواهی کرد. کاغذ را داد و ما برگشتیم. همان جا در دل زبیر نسبت به من حسادتی ایجاد شد. از بین نرفت تا الان که این گونه بیچاره اش کرد.

...

باید بپذیریم که این نقشه ی خداست. "اَم یحسَدونَ النّاسَ عَلی ما ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه ". اصلاً این برنامه ی خداست. یک کسانی را برتری بدهد به شما! آن وقت نگاه کند ببیند حالت چطور است؟!
ما فکر می کنیم الآن به خدا مراجعه کنیم؛ بگوییم: خدایا! تو چرا یک عده ای را به نام اهل بیت عصمت و طهارت برتری دادی؟ خداوند می گوید: من اتفاقاً عمداً این کار را کردم تا ببینم توچطور برخورد می کنی؟
انسان موجود عمیق و ژرفناکی باشد بهتر است یا سطحی باشد؟ مسلماً عمیق. خوب اگر عمیق باشد؛ خیر و شر نهان خانه ی دلش که به این سادگی پیدا نخواهد شد. باید امتحان عمیقی هم صورت بگیرد تا آن پنهان ترین اسرار دلش پیدا بشود. خداوند با این حسادت نسبت به اولیای خودش امتحانی طراحی کرده است. یک عده ای را ترجیح می دهد؛ اگرچه این عده ذاتاً شایستگی دارند. اما اگر کسی به ولایت خدا خوب تمکین نکرده باشد؛ این جا حسادتش می گیرد. کفرش درمی آید. دوباره داستانی که در مقابل همه ی انبیاء هست؛ تکرار می شود: آقا باید مساوات باشد.

http://www.irdc.ir/fa/content/10182/default.aspx

یاعلی مدد


 
comment نظرات ()
 
ولایت پذیری ...
نویسنده : مهاجر - ساعت ۱٢:٢٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٤ تیر ۱۳۸٩
 

بسم رب المهدی

استاد می گفت : وقتی آقا بیاید خیلی از متدیننین مقابلش می ایستند ، توان اطاعت ندارند ...

 

در دلم گفتم : تف به رویشان طلحه زبیرهای رکاب امام مهدی !

 

استاد ادامه داد: ... خوب حالا ما از کجا بفهمیم از آنهایی که مقابل امام می ایستند و توان اطاعت ندارند ، هستیم یا نه ؟

 

چشمهایمان خیره شده بود ....

 

استاد گفت: کل عالم درید تدبیر اوست ... به زندگی خودت نیم نگاهی بکن ... از تقدیر الهی در بالا و پایین روزگار چقدر راضی هستی ؟ وچقدر در حال جنگ ، این نباید میشد ... این جوری باید می شد ...

 

 

در خانه اگر کس است ...

 

یا علی مدد


 
comment نظرات ()
 
میلاد ارباب عشق مبارک
نویسنده : مهاجر - ساعت ٥:٤٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ تیر ۱۳۸٩
 

بسم رب الحسین علیه السلام

 

شخصی به امام حسین (ع) نامه نوشت که: با دو کلمه مختصر مرا پندی ده. حضرت نوشت: کسی که از راه نافرمانی خدا درصدد چیزی برآید، آنچه را امید دارد زودتر از دست می دهد و آنچه را بیم دارد زودتر سر می رسد.

 

چگونه سر زخجالت برآورم بر دوست   که خدمتی بسزا بر نیامد از دستم

یاعلی مدد


 
comment نظرات ()
 
هر دم از این باغ بری می رسد ...
نویسنده : مهاجر - ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خاطراتی از علامه طباطبایی

 

حجت الاسلام گنجی: مرحوم علامه برای آیة ألهکُمُ التَّکاَثُر ، حَتّی زُرتُمُ المَقَابِرَ تکاثر/ آیات 1 و 2 ، تفسیری لطیف فرمودند که نیاز به دانستنِ تاریخ و شأن نزول آیه در آن نبود. البته این وجه از تفسیر را در المیزان نیاورده‌اند . می‌فرمودند: آیه می‌فرماید این کثرت بینیها و اسباب مادی دیدنها و ... شما را سرگرم کرده است و نمی‌بینید و توجه ندارید که خداوند ، همه کاره است و علت و سبب همه چیز، تا جایی که بمیرید و از اصحاب قبر شوید . آنجا دیگر «وحدت» را خواهید دید و اهل «لااله الاالله » خواهید شد؛ که به اصحاب قبور گفته می‌شود: السلام علیکم یا أهل لاإله إلا الله ! .

 

****************************************************

حجت الاسلام محمد فاضل (تبریزی) : جناب آقای شربیانی، روزی علامه را به خانه خود (در تبریز) دعوت کرد و چند نفر را هم برای زیارت و استفاده از سفرة معارف ایشان به منزل خود خواند؛ از جمله بنده را . آن شب علامه به من فرمود : بنده سی سال پیش ، استخر شاگلی (محلی با صفا و خرّم در تبریز)را دیده‌ام .» سپس با ملاطفت و مزاح ادامه داد: اگر مزاحم خواب آقایان نباشم، می‌خواهم فردا بین‌الطلوعین به آنجا بروم . عرض کردم : صبح خدمتتان خواهم بود.

 

فردای آن شب، با اتومبیلم ایشان را به استخر شاگُلی می‌بردم که دیدم ایشان در ماشین ، قرآنی از جیبِ خود درآورده و به بنده فرمود:من عهد دارم که هر روز یک جزء از قرآن را بخوانم و الآن چهل سال است که این کار را انجام می‌دهم . دیشب شما علما مزاحم شدید ، نتوانستم بخوانم و اکنون قضا می‌کنم!هر ماه یک ختم قرآن تمام می‌شود و باز از ابتدای آن شروع می کنم و هر بار می‌بینم که انگار اصلاً این قرآن ، آن قرآن پیشین نیست! از بس مطالب تازه‌ای از آن می‌فهمم! از خدا می‌خواهم به بنده عمر بسیاری دهد تا بسیار قرآن بخوانم و از لطایف آن بهره ببرم . نمی‌دانید من چه اندازه از قرآن لذت می‌برم و استفاده می‌کنم!

 

یا علی مدد


 
comment نظرات ()
 
بهار آرزو
نویسنده : مهاجر - ساعت ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٩
 

بسمک یا مرتاح!

 
بَر در میکده‏ام پَرسه‏زنان خواهی دید
پیر دل‏باخته، با بخت جوان خواهی دید
نوبهٰار آید و گلزار شکوفا گردد 
بی‏گمان کوتهی عُمر خزان خواهی دید
مُرغ افسرده که در کُنج قفس محبوس است 
        بر فراز فلک از شوق پران خواهی دید
سوزش باد دی از صحنه بُرون خواهد رفت 
      بارش اَبر بهاری بعیٰان خواهی دید
قوس را باد بهٰاری بعقب خواهد راند  
          پس از آن قوس قزح را چو کمان خواهی دید
دلبر پَردِگی از پَرده بُرون خواهد شد
پرتو نور رُخش دَر دو جهٰان خواهی دید

از غزلیات حضرت امام خمینی قدس سره الشریف
یا علی مدد


 
comment نظرات ()
 
آرزو
نویسنده : مهاجر - ساعت ٩:۳٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٦ تیر ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در دلم بود که آدم شوم امّا نشدم   
 بی‏خبر از همه عالم شوم امّا نشدم
بر در پیر خرابات نهم روی نیاز     
      تا باین طایفه محرم شوم امّا نشدم
هجرت از خویش کنم خانه بمحبوب دهم
تا باسماء مُعلَّم شوم امّا نشدم
از کف دوست بنوشم همه شب بادۀ عشق
          رسته از کوثر و زمزم شوم امّا نشدم
فارغ از خویشتن و والۀ رُخسار حَبیب      
            همچنان روحِ مُجسّم شوم امّا نشدم
سر و پا گوش شوم پای بسر هوش شوم 
              کز دَمِ گرم تو مُلهَم شوم امّا نشدم
از صفا راه بیابم بسوی دار فنا 
                                در وفا، یار مُسلّم شوم امّا نشدم
خواستم برکنم از کعبۀ دل، هرچه بُت است 
              تا بر دوست مُکرّم شوم امّا نشدم
آرزوها همه در گور شد ای نفس خبیث       
              در دلم بود که آدم شوم امّا نشدم

 

 

از غزلیات حضرت امام خمینی

یا علی مدد

 


 
comment نظرات ()
 
نا امیدی کفر است ...
نویسنده : مهاجر - ساعت ٧:۱٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

اذْهَبُوا فَتَحَسسوا مِن یُوسف وَ أَخِیهِ وَ لا تَایْئَسوا مِن رَّوْح اللَّهِ إِنَّهُ لا یَایْئَس مِن رَّوْح اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْکَفِرُونَ

 

معناى " روح و بیان اینکه یاءس از روح و رحمت الهى گناه کبیره است
و کلمه روح - به فتح راء و سکون واو - به معناى نفس و یا نفس ‍ خوش است ، هر جا استعمال شود کنایه است از راحتى ، که ضد تعب و خستگى است ، و وجه این کنایه این است که شدت و بیچارگى و بسته شدن راه نجات در نظر انسان نوعى اختناق و خفگى تصوّر مى شود، همچنانکه مقابل آن یعنى نجات یافتن به فراخناى فرج و پیروزى و عافیت ، نوعى تنفس و راحتى به نظر مى رسد، و لذا مى گویند خداوند یفرج الهم و ینفس الکرب - اندوه را به فرج ، و گرفتارى را به نفسراحت مى سازد، پس روحى که منسوب به خداست همان فرج بعد از شدتى است که به اذن خدا و مشیت او صورت مى گیرد.
و بر هر کس که ایمان به خدا دارد لازم و حتمى است به این معنا معتقد شود که خدا هر چه بخواهد انجام مى دهد و بهر چه اراده کند حکم مینماید، و هیچ قاهرى نیست که بر مشیت او فائق آید و یا حکم او را بعقب اندازد، و هیچ صاحب ایمانى نمى تواند و نباید از روح خدا ماءیوس و از رحمتش ناامید شود زیرا یاس از روح خدا و نومیدى از رحمتش در حقیقت محدود کردن قدرت او، در معنا کفر به احاطه و سعه رحمت اوست ، همچنانکه در آنجا که گفتار یعقوب (علیه السّلام) را حکایت مى کند مى فرماید :  انه لا ییاس من روح اللّه الا القوم الکافرون .
و در آنجا که کلام ابراهیم(علیه السّلام ) را حکایت مى کند از قول او مى فرماید: و من یقنط من رحمه ربه الا الضالون و همچنین در اخبار وارده ، از گناهان کبیره و مهلکه شمرده شده است .

و معناى آیه این است که سپس یعقوب به فرزندان خود امر کرده چنین گفت : یا بنى اذهبوا فتحسسوا من یوسف و اخیه .
اى فرزندان من بروید و از یوسف و برادرش که در مصر دستگیر شده جستجو کنید، شاید ایشانرا بیابید و لا تیاسوا من روح اللّه از فرجى که خداوند بعد از هر شدت ارزانى مى دارد نومید نشوید، انه لا ییاس ‍ من روح اللّه الا القوم الکافرون زیرا از رحمت خدا ماءیوس نمى شوند مگر مردمى که کافرند، و به این معنا ایمان ندارند که خداوند توانا است تا هر غمى را زایل و هر بلایى را رفع کند.

ترجمه تفسیر المیزان جلد 11 صفحه 320/321

یا علی مدد


 
comment نظرات ()
 
چمرانم آرزوست ...
نویسنده : مهاجر - ساعت ٦:۳۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ تیر ۱۳۸٩
 

بسم رب الشهداءوالصدیقین

چکیده دیدار حضرت آقا با اساتید بسیجی

 

حضرت آیت الله خامنه ای تحمل زحمت ها را زمینه ساز رسیدن به منافع بزرگتر برشمردند و خاطرنشان کردند: نیاز امروز دانشگاهها کار و تلاش علمی و پژوهشی، کار معنوی و ایمانی، حاکم کردن روحیه مجاهدت و جهاد در همه فعالیتهای علمی، حضور دائم و به هنگام، و تقویت بصیرت در مجموعه دانشگاهی است.

 

وظیفه استاد بسیجی حضور به موقع، مخلصانه، مجاهدانه و تأثیرگذار در دانشگاه و پرورش انسانهای دانشمند و با ایمان در طراز شهید چمران است.
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص توقع از دانشگاهها تأکید کردند: ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور تا رسیدن به جایگاه علمی والا و شایسته ملت و تاریخ ایران، اصلی ترین خواسته از دانشگاهها و مراکز علمی است.
ایشان با اشاره به گزارش یک مرکز معتبر علمی بین المللی درخصوص سرعت پیشرفت علمی و تولید علم در کشور، افزودند: در این گزارش سرعت پیشرفت علمی ایران یازده برابر متوسط سرعت علمی دنیا ارزیابی شده که نشان دهنده حرکت رو به جلو علمی است اما نباید به این حد قانع بود بلکه باید برای رسیدن به قله تلاش و برنامه ریزی کرد.

 

رهبر انقلاب اسلامی حضور تعداد کثیری از دانشمندان متخصص، مؤمن به خدا و جهاد در راه او و اهداف الهی در جمهوری اسلامی ایران را از برکات امام (ره) و در دنیا بی نظیر دانستند و افزودند: مطالبات نظام اسلامی، مطالباتی در سطح بین المللی است، بنابراین توقع رسیدن به قله پیشرفت علمی و تربیت انسانهای دانشمندی همچون شهید چمران، توقع دور از انتظاری نیست.

 

ایشان با تأکید بر اینکه آرمانها و اهداف نظام اسلامی بسیار گسترده و در عین حال مورد قبول انسانهای آگاه و منصف است، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی داعیه محو نظام سلطه، برقراری عدالت جهانی، و استفاده از علم برای آسایش و راحتی بشر را دارد.

 

یا علی مدد


 
comment نظرات ()